De politie heeft in grofweg de afgelopen 1,5 jaar 1245 boetes gecorrigeerd die onterecht waren opgelegd bij trajectcontroles. In totaal kregen in de periode januari 2012 tot juni 2013 bijna 2,5 miljoen automobilisten een bekeuring op de mat omdat ze te hard hadden gereden.

Dat schrijft minister Ivo Opstelten woensdag in een brief aan de Tweede Kamer. Het is volgens Opstelten niet na te gaan hoe vaak het echt fout gaat.

De bewindsman zegt er niets voor te voelen om op alle afschriften van boetes een waarschuwing te zetten dat er mogelijk iets fout is gegaan. Daarvoor vindt Opstelten het aantal foutieve boetes te klein. Wel wil hij met het Openbaar Ministerie (OM) overleggen hoe automobilisten in de toekomst kunnen worden geïnformeerd over nieuwe fouten.

Tien verschillende oorzaken

In zijn brief aan de Kamer geeft Opstelten tien verschillende oorzaken waardoor onterecht een boete wordt opgelegd. Zo komt het voor dat het systeem bepaalde karakters van een kentekenplaat verkeerd leest. Maar het ging in de geanalyseerde periode 336 keer fout met een voertuig met op de aanhanger een ander voertuig. Het systeem kan dan in de war raken.

Begin 2013 heeft het OM daarom al een brief aan de Bovag gestuurd om vervoerders hiervoor te waarschuwen. Zij kregen het advies het kenteken van het voertuig op de aanhanger af te plakken. “Bij een afgeplakt kenteken kan deze fout zich niet meer voordoen.”

Problemen voor Belgen

In de onderzochte periode werd in 155 gevallen onterecht beboet vanwege de lengtemeting. Daardoor zagen trajectcontroles campers, bestelbusjes en auto's met een fietsenrek aan voor auto's met een aanhanger.

De trajectcontroles leverden ook een probleem voor de Belgen op. Weggebruikers uit Litouwen of Hongarije kunnen namelijk met hetzelfde kenteken rijden. Daardoor konden Belgen onterecht een boete krijgen, terwijl de overtreding door een Hongaar of Litouwer was begaan.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl